Bakdömning

Igår söndag ringde kl 05.15. Undrar om man är riktigt klok ibland men dagens övningar var att bakdöma i Grums. Jag går ju en Lydnadsdomarutbildning och då måste man ut o bakdöma. Grums är på bra avstånd och dessutom skulle Kjell döma Eliten så det passade perfekt. Björnis dömde 1:an, 2:an o 3:an.

Var på plats strax före kl. 8.00. Det började med 3:an. Blev bara 2 ekipage - Niina o Skoj o Catrin o Härja. Bedömningsmässigt hände en del på platsen som jag skall ta med till nästa utbildningsdag för diskussion. Niina o Skoj vann men en nolla på sättande under gång. Lilla Catrin får stora skälvan när jag är med, vet inte riktigt varför? Hon är så nervös, jag lider med henne o skulle vilja göra ngt men vet inte riktigt vad.

Sedan blev det 2:an. Bedömningsmässigt var Björnis o jag ganska lika. Jag bad att få sätta mitt betyg innan han satte sitt för att inte påverkas o det accepterade han. Hade vi olika uppfattning diskuterade vi det, hände inte på så många moment. Tack Björnis för din tolerans o låta mig sätta mitt betyg före dig utan att jag fick höra dina kommentarer.

Sist blev det 1:an. Det var 7 ekipage o platsliggningen blev med alla 7 på en gång. Det var för många för mig för att kunna hålla koll, så det kände jag att om jag klarar mitt domarprov kommer jag att dela upp platsliggningen med färre ekipage.
Nu skötte sig Björnis suveränt för en hund gick upp men den var bara intresserad av att äta hästbajs, men Björnis förflyttade sig framför denna hund o inget konstigt hände, men det blev för mycket fokus på den ätande hunden för min del för att hinna iakktaga alla de andra.

Tandvisningen insåg jag att jag inte kunde döma på avstånd eftersom jag inte kände reaktionen på hundarna så detta hoppade jag över.

Sedan blev det prisutdelning för dessa klasser.
Eliten var 11 ekipage som Kjell skulle döma o jag bakdömde även här. Eliten känner jag att jag behärskar någorlunda efter alla tävlingar med Krollie, men reglerna i fjärren är inte lätta att tolka.

Sex av ekipagen var norska, roligt att träffa dom. Här var det först sitt i grupp o plats för samtliga. Sedan uppdelades momenten i två avdelningar med fritt följ, dumrutan, inkallning o rutan i första avdelningen, o resten i andra avdelningen.
Betygen skilde sig inte nämnvärt här heller mellan mig o Kjell, många ekipage tyckte att han var hård men jag säger o tycker att han dömer vad han ser o hör och är lika mot alla o konsekvent. Jag personligen drog för ett ekipage som jag tyckte hade alltför hårda kommando, detta står inte i regelboken men jag tyckte det tryckte hund o framförallt i platsliggningen är det inte shysst mot de andra ekipagen. Detta står ju inte i regelboken (så här är det kanske det "förb.. gula kortet som kan gälla) personligen tycker jag inte om dessa gula o röda korten.
Med facit i hand efter första bakdömetävlingen tänkte jag - hur lätt som helst att sitta i publiken o döma o kritisera domaren men att stå på planen o sätta betyget på nolltid är inte lika lätt.

Men jag ser fram mot nästa tävling jag får vara med o bakdöma, tyckte detta var riktigt givande o roligt, trots att jag inser att man får mycket skit i sin bedömning. Låter jag hemsk - skulle vilja ha åsikter av andra domare som varit med!

Mina stackars Krollie o Shikka fick rastas två gånger under hela dagen, ligga i en bil är ingen dröm för arbetsvilliga border collie kan jag tänka mig. Men så blev dagen för deras del tyvärr. Hemfärden var ingen höjdare - snökaos, var hemma 17.30 så dagen blev lång, en uttömd hjärna o kropp. Men Beck var vi ju tvungna att se, jag somnade 10 minuter innan det var slut så de skyldiga fick jag fråga Kjell om, kunde lika gärna lagt mig på en gång.

Hoppas hinna med egen träning med Shikka under veckan, Krollie skall ju ta det lite lugnt tills Rimadylkuren är klar, kan träna de moment som inte är rusning o stopp i.

Kommentarer
Postat av: Heléne, Mick & Tiger

Tack för mail!

Ja, vi får skjuta fram träningsdagen. Trist, men efter omständigheterna det enda rätta. Bra att du fick kontakten med Marie - hon är guld värd. Och det är självklart att jag ställer jag upp och hjälper dig efter bästa förmåga! :-)



Ja du, att vara domare är nog ingen lätt uppgift. Själv skulle jag nog aldrig våga utsätta mig för det, så jag beundrar alla er som frivilligt gör det - och desssutom tycker det är roligt och strävar efter att göra ett bra jobb. Jag har pratat mycket med Anders om bedömningar och han säger precis som du - att stå bredvid planen och "döma" är plättlätt! Men att stå innanför, vara påläst så man kan alla fasta betygsavdrag, när momenten börjar resp slutar i alla klasser och dessutom hinna med att uppfatta allt som hund och förare gör - det är en helt annan sak.

Jag tycker självklart man som tävlande måste acceptera att ett utförande kan uppfattas och bedömas på olika sätt. Men vad jag reagerar på i vissa fall är när domare inte vet vad som står i reglerna, när momenten börjar/slutar, och hur mycket avdrag ett extra kommando ger i en viss situaton etc. Det tycker jag en skyldighet och ett ansvar man som domare bör ha.

När det gäller själva "tyckandet" så tror jag man får ha i åtanke att man bara kan göra sitt bästa och döma det man för dagen ser.



Du kommer bli en lysande domare! Och det måste vara mycket värt att kunna diskutera med Kjell.



Vi hörs vidare.

Kram!











2009-03-10 @ 08:36:59
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Lena & Gubben

Domarna gör ett starkt jobb som tyvärr många gånger inte uppskattas.Att kunna regelboken & att vara koncekvent tycker jag är nyckelord,sen får vi inte glömma bort att det är en bedömningssport.

En glad & trevlig domare smittar av sig på ekipagen.

Fortsatt lycka till som Domare,du passar lika bra som tävlande som domare.Ha de gott / Kram från oss

2009-03-10 @ 09:49:43
URL: http://www.vallgubben.se
Postat av: Gunilla & Kiwi

Hej på er!

Ses på torsdag då blir det hård träning,

men vi hörs ju innan dess. Spanar vidare efter nåt bra ställe o va på.

Kramis !

2009-03-10 @ 09:55:59
URL: http://web.telia.com/~u65206646/
Postat av: Monica og Extra

hei igjen!



Jeg synes dere var flinke til å dømme, det er slike dommere vi vil ha, og det blir rettferdig. Så er det kjempefint å få sine fel på kritikken etterpå. Vi sees vel til sommeren i Tønsberg, hvis jeg tørs å gå:) haha!

2009-03-10 @ 17:53:50
Postat av: Gørill

Hei, og takk for sist.

Jeg har vært i Grums en gang før. Det var like forferdelig vær og like trivelig, kan jeg minnes. Uvant for oss norske med all den TYSTNADEN, men det får vi nok trene på også. Det var jo sånn det var under nordisk i Finland ;) Og, javisst, Kjell er en riktig "pirkig gubbe", men pirkiga gubber vil vi jo ha :D Blir underlig å se deg som dommer en dag, Lillemor er jo den svenske favorittkonkurrenten, men vi ble jo vant med Øystein, så vi fikser vel deg med ;) ;) God bedring til Krollie og klem til deg. - Vi kommer ikke til Tønsberg, skal holde kurs den helgen :(

2009-03-11 @ 09:40:10
Postat av: Björnis

Klart att man får ta lite "dynga" ibland, men det tror jag är en liten besvikelse!!!! Nedsatt betyg pga hårt kommando tycker jag är ett måste speciellt i momentet platsligg, där kan man hänvisa till reglerna............. där har vi samma uppfattning.

2009-03-11 @ 20:13:24
Postat av: Anonym

Vad är ett högt kommando?

2009-03-11 @ 22:13:32
Postat av: Gunilla & Kiwi

Klart man ska dra för höga kommandon, man behöver väl inte ta i mer än nödvändigt (tror inte man tävlar med döva hundar). Framförallt när det görs på platsliggningen, det är osportsligt. Tycker nog att det kan liknas med en krafig korrigering på tävlings plan (vilket inte ät tillåtet).Så stå på dig Lillemor.

Kram !

2009-03-12 @ 20:31:34
URL: http://web.telia.com/~u65206646/
Postat av: Jouko,vippe&hyss

BRA att det uppmärksammas det här ofoget med onödigt höga kommandon,fattar inte hundarna utan att vi måste skrika åt de på tävling så kanske man ska ändra lite på träningsmetoderna...

2009-03-12 @ 21:28:19
Postat av: Christin och Malva

Har mailat dig, Lillemor. ;-)

2009-03-15 @ 10:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0