Nordiska mästerskapen över

Hemma igen efter en helg i Finland o Nordiska Mästerskapen.

Hade ingen möjlighet att uppdatera söndagens moment för efter prisutdelningen fick vi svenska kasta oss i bilarna för att hinna till färjan. Hann inte ens gratulera de suveräna finskorna eller Norge till 2:a placeringen. Känns så tråkigt men hoppas träffa dom igen och gratta ordentligt.

Efter lördagens moment låg Krollie och jag på 8:e plats

Här ligger hon så fint på läggandet i inkallningen innan hon tjuvstartar

Söndagens moment börjar med sitt i grupp och ett hjärta och puls på 300 betyg 4 10:or av domarna. Hon sitter tydligen som ett ljus.

Tre moment kvar - vittring före lunch och rutan o hopp apport efter lunch. Dessa moment går riktigt bra och vi slutar på en 6:e plats individuellt Krollie o jag. Men det är inte svenskarnas mästerskap, det händer olika saker för de flesta.

Finskorna var helt överlägsna och mycket duktiga. De slutade ind. på 1:a (Christa) 2:a (Päivy) 3:a (Lena) 4:a Anette med Kello Kuul 5:a ännu en finska. Grattis till alla!

För våra övriga svenska kom Diana o Zack 11:a (deras första mästerskap - jätteroligt) 14:e Maria o Ylle, 17:e Mona o Marvin, 20:e Lena o Atlas, 21:a Lena o Basco, 24:a Berit o Nico.

Lag: 1 Finland  2 Norge  3 Sverige  4 Danmark

Laget med svenska domaren Rolf Weiffert

Laget på bronspallen

Tog ett eget kort hemma igen på Krollie och den stora vandringspokalen för bästa svenska ekipage

Måste berätta om hemresan lite - när vi rusar från arenan är det snöstorm i Finland, måste hinna till färjan som vi nästan missar. Kör mot rött ljus flera gånger för att hinna med de andra. Väl framme vid färjeläget blir det krångel och när vi äntligen får köra in till båten startar inte Sylvias bil!!! När vi väl är framme vid båten ser vi till vår förskräckelse att vi måste backa ombord, inte lätt med en nersnöad bil utan sikt bakåt men två bilar före oss byter de däck på båten så vi får köra på som vanligt.

Storm och orkanvarning är det också. Lena Björnsson är riktigt rädd men vi stoppar i oss sjösjukepiller som Diana har med sig. Äter och dricker gott innan vi läger oss. När klockan ringer på morgonen säger jag till Lena - Det var väl inte så farligt men det hade det nog varit, hon hade nästan inte sovit alls. Jag var pigg och utsövd, tur var väl det för hemresan började med snökaos i Stockholm.

Har verkligen hänt en massa konstigheter på denna resa som vi nog kommer att skratta åt så småningom.

Nordiska mästerskapen lördag

Första dagen avklarad i Finland!
Började med platsliggning i 5 grupper i morse. Lena o Basco var i första grupp och tyvärr nollade de detta moment. Mardrömsstart kan man tala om.
Krollie var i sista grupp, inte full pott men bara lite avdrag, hon hade dragit in ena tassen.
Sedan kom fritt följ och inkallning. Krollie tjuvstartade från ligget i inkallningen - betyg 5, h.

ej o hå tänkte jag, där var det kört och det är det ju för att nå en toppplacering. Dessa moment var före lunch, sedan kom fjärr, apportdirigering och "dumrutan". Här kom vi igen och hon gjorde dessa moment riktigt bra så från 22:a plats avancerade vi till en 8:e plats första dagen.

Plats 1,2,3,4,6,7 har de duktiga finskorna intageit och på 5:e plats ligger Monica med Extra resten av oss svenskar ligger på 11 plats - Berit o Nica, 12:a Diana o Zack, 17:e plats Maria o Ylle, 18:e Mona o Marvin, 22:a Lena o Atlas, 23:a Lena o Basco.

Nu återstår söndagen med momenten Sitt i grupp på morgonen och sedan vittringen. Därefter ändras startordningen hur man ligger till inför de sista två momenten som är rutan och hopp apport.

Vi har varit på middagsbanketten och ätit och druckit gott så nu har vi packat våra saker för att resa direkt till färjan imorgon efter prisutdelningen. Alla är ganska trötta och slitna efter dagens övningar.

Gå in på officiella sidan för att läsa resultaten

Kort rapport från Finland

Nu är vi framme och avverkat första dagen i Finland. Överresan med båten var lite gungig innan vi kom fram till Åland. Lena o jag åker tillsammans och delade även hytt på båten. Jag sov nog bättre än Lena på båten.

Vi har varit i hallen och tränat och fått startordningen för imorgon. Svenskarnas ordning:

4.  Lena o Basco
8.  Berit o Nico
12. Maria o Ylle
16. Lena o Atlas
20. Mona o Marvin
24. Diana o Zack
28. Lillemor o Krollie

Underlaget i hallen är ganska hal för hundarna men det är ju lika för alla! Roligt att träffa alla vänner man fått genom åren.

Efter träningen åt vi en god middag på hotellet, gick en sväng med hundarna.

Vi har tagit en hel del kort men varken Lena eller jag orkar lägga in några bilder ikväll men det kommer .

Nu somnar vi nog gott både vi och hundarna och ser fram mot morgondagen när allvaret börjar.

Jättetack till alla som önskat oss Lycka Till inför Nordiska!

Äntligen träning

I fredags kom Lena,Basco o Tease efter jobbet. Vi skulle på en tjejhelg till Helén i Linköping för träning av våra fyrbenta.

Det var premiärtur med husbilen utan Kjell som chaufför, skulle klara oss själva Lena o jag. Resan ner gick superbra. På fredagskvällen var det bara jag och Lena som anlände. Blev bjudna på jättegod mat och hundprat naturligtvis. Susanne o Lexie, Lena o Gubben kom på lördagmorgon.

Nu kom problemet med husbilen, vi fick inte upp sängen som Lena sovit i - ojoj vad gör vi nu? - men med hjälp av Heléns Leffe coh samlade krafter lyckades vi få upp den, annars hade vi inte kommit en meter med husbilen.

Vi samlades på en plan Helén fått låna

Heléne, Susanne, Lena(Gubben), Lena(Basco)

Vi började med platsliggning där Susanne agerade tävlingsledare så vi andra kunde gömma oss ordentligt.
Som tur var hann jag ta bilder på Susanne och Lexie på lördagen för Susanne mådde inte bra på söndagen så hon kom inte då. Krya på dig Susanne!

Susanne o Lexie i ett fint fritt följ

Lexie på väg från rutan

Vi har fått fria följet till Nordiska så det testade vi ordentligt, många vänstersvängar vill jag lova både i vanlig marsch och språng marsch.

Lena o jag kollar skissen på ff medans Basco väntar otåligt på att få starta ngn gång.

Krollie o jag i fritt följ, kändes bättre på söndagen.

Lena o Gubben i ett mycket fint och samlat fritt följ

Alerta Mick till konskick

Lilla duktiga Tease fick sig en genomkörare i firtt följ

Har varit en riktigt rolig helg med många glada skratt och dråpligheter. Tack allihop och speciellt till Heléne som stått för god mat och dryck under helgen. På lördagen filmade vi alla ekipage, Lena Gubben hade inhandlat en filmkamera så på lördagkvällen tittade vi på oss själva och där ser man både bra och dåliga saker man gör, detta är jättebra för man är inte medveten om en del saker man gör.

Lägger in fler bilder från helgen under tassen "bilder"

På torsdag åker Lena o Basco, jag o Krollie o resten av laget till Nordiska som går i Finland, så vi hoppas det inte blåser för mycket när vi åker båten över till Helsingfors.

Riktigt blandad vecka

Träning av egna hundar har tyvärr blivit minimal denna vecka. Har hunnit med något pass hemma i trädgården innan mörkret lagt sig och blivit kolsvart.

På onsdagen var jag med Krollie till vet för en spruta - inte hennes favoritställe precis.

Torsdag hade vi avslutning av vår Steg 1 Kurs på klubben. Så roligt att se framsteg hos deltagarna och hur de växer själva som förare. Vi hade med två ungdomar som verkligen legat i o tränat o tränat och är så glad att se resultatet de visade upp på avslutningen. En del var erfarna ekipage så för dem var det lite uppfriskning och tänkatill i olika moment. Vi önskar alla lycka till i fortsatt träning!

Fredag var jag med min mor till Solstaden för att ta bort stygnen på Eia (min mors schäfer) efter livmodersoperation, juvertumör plus tre andra stora knölar så det var många många stygn att ta. Oj vad jag blev imponerad av henne (Eia) hon var så cool o lugn medan de tog stygnen. Jämför med Krollie som inte ens vill gå in på vet.stationen.

Lördag morgon hämtar jag Lena (Ior) vid 8-tiden i Karlskoga. Vi skall till Örebro på föreläsning och har knackat in GPS:en som än en gång sätter käppar i hjulet, den vet ju inte om alla dessa ombyggnationer och vägarbeten som finns.
Jäkla tur att Lena var med annars har jag säkert aldrig kommit fram till rätt ställe.
Föreläsningen hette "Påverkan eller åverkan" om inlärning hos hund. De tre föreläsarna var Kerstin Malm, Björn Forkman och Kenth Svartberg.
Fick en liten pratstund med Kenth i en paus, roligt att ses, det var ett tag sedan.
Dagen blev lång och härnan ganska trött när vi åkte hem. Tack Lena för en trevlig dag.

Fick åka till min mor på hemvägen, ett av såren hade gått upp på Eia. Sara hade hjälpt henne att tejpa ihop så gott det gick.

Söndag och Fars Dag - Krollie o Shikka hade köpt lotter till husse för 100 spänn och han vann 20 kronor på dem så det blev bara 80 kronor back.
Vi var bjudna på middag till min far men fick ge mig iväg till vet. akut med Eia för att sy ihop såret en gång till.

Väl hemma igen efter besök av Sara, Mattias o Ella, ilfärd till Karlstad o vet, middag, o besök hos Linda, Jonas, Viggo o Tilda fick hundarna äntligen komma ut o röra på sig, men nu spöregnade det och var kolsvart ute så jag lekte med dem en stund i mörkret så de skulle få göra NÅGONTING!!!

Hoppas på en lugnare vecka och träning.

Lydnadshelg Linköping 1-2 nov

Husbilen packad och klar på fredageftermiddag efter jobbet. Denna gång bar det av till Linköping, närmare bestämt Vreta Kloster där vi skulle ha en helgkurs som Heléne och Anders ordnat allt det praktiska och marktjänst som heter duga.
Att komma till "dukat" bord kändes helt underbart.

På fredagkvällen åkte vi direkt till ridhuset vi skulle vara i och övernattade där. Heléne kom en liten sväng, sedan blev det en lugn TV-kväll och sista planeringen inför helgen.

På lördagmorgonen tog jag en promenad med Krollie o Shikka, kyligt men med en annalkande sol bakom dimridåerna. En härlig morgon

Shikka

Krollie

Kameran kom tyvärr ej med in i ridhuset på lördagen.
Heléne och Anders kom vid kl. 9.00. Då hade Anders redan kört ett träningspass med Oki!! Hurtig och morgonpigg.
Vi startade kl 10, där fanns då uppdukat med kaffe o tilltugg.
Vi hade teori och pratstund innan vi gick ner i ridhuset, som för övrigt var ett av de finaste ridhus vi varit i.

Det var 8 ekipage med hund och några åhörare. Skulle visa sig att det var ett härligt gäng där alla verkligen hade vilja och lust att gå vidare eller ta till sig smådetaljerna som måste finnas i lydnaden. Det var ekipage allt från 1-elit.

Dessutom är ju både Kjell och Anders domare så alla som ville fick deras syn på de olika momenten.

Tiden går fort när man har roligt och här fanns inga bistra tongångar så rätt vad det var stod klockan på 16.00. Slut för idag men fortsättningen kom på söndagen.

Vi tog husbilen och åkte in till Anders på kvällen där Heléne lagade supergod middag till oss. Återigen bara gå till dukat bord, får hoppas man får tillfälle att bjuda igen.

Söndag morgon - kylig och utan dimma tog jag en promenad med hundarna

Krollie i morgonsolen

Shikka o Krollie

Åkte till ridhuset tillsammans med Anders där Heléne redan fanns på plats för att träna med stiliga Mick en stund innan kursen började, fick då tre par kritiska ögon på sig - jag Kjell och Anders, men hon är så mottaglig för både kritik och ros och är så målmedveten i sin träning. Detta ekipage tror jag stenhårt på och är övertygad att vi får se dom i de högre divisionerna i framtiden.

Stiliga Mick väntar på att något skall hända

Jag kommenderar Heléne och Mick med kritiska ögon plus att de har Kjells och Anders ännu mer kritiska ögon på sig.

Övriga gänget kommer till kl. 10 lika pigga och alerta som på lördagen.
Vi startar med sitt i grupp och platsliggning för alla klass för klass. Efter det får varje ekipage välja vad de vill träna och få tips i. Vad vi gör i våra kurser är att ge råd och tips och visa olika inlärningsfaser i olika moment. Det finns ju tyvärr inga mirakellösningar som fungerar efter en dag utan vissa detaljer kan ta veckor, månader innan de sitter perfekt. Tyvärr har de flesta förare för bråttom och vill ha momenten klara i sin helhet så fort som möjligt men man måste dela upp momenten i smådelar och ofta backa i sin träning. Analysera varför det blir så eller så!

Här kommer en bildserie av alla underbara hundar som var med i helgen. Kommer att lägga in fler bilder under tassen "Bilder"

Malins JoJo

Lenas "garnboll" Acke

Joakims Arista

Pias Mic

Fridas lilla 7-månaders valp (åhörare)

Tack allihop för en rolig helg. Både allvar men framför allt många glada skratt blev det under helgen.
Extra tack till Heléne och Anders för allt.

När vi kom hem på söndagkvällen kollade jag resultaten från vår hemmatävling 1 november. Gunilla o Kiwi - klubbmästare, Christin och Malva SLCH, Pernilla o Doris, Gull-Britt o Disa plus några fler Kristinehamnsekipage som lyckats. Supergrattis till er allihop.