Vallning



Intet ont anande får vet vad som skall komma idag !!!

Fick en lyxdag idag o var ledig från jobbet. Packade in Shikka och lämnade Krollie kvar på jobbet (alltid jobbigt att lämna henne) men nu var fokus på lilla Shikka.
Åkte till Camilla för att träna vallning, har inte blivit ngt sedan vi var hos Karin Söderberg tyvärr. Får åka till Lena när jag vill men har inte blivit av under alla helger. Så nu tog jag chansen att få träna med Camilla.



WOW! Jag ser dom !!  Kom igen!!

Vi började i en mindre hage för att Camilla skulle se hur hon betedde sig. Hon kan mycket mer än jag, kände mig som en nybörjare ÄNNU en gång.

Sedan gick vi ut i stora hagen där hon fick hjälp av Ior (som tur var) annars hade de antagligen varit borta flera gånger.



Hon vågar inte riktigt gå runt utan vänder för tidigt men vi tränade på att stanna henne ca kl. 1-2 och det funkade riktigt bra. Flyttade mig själv till kl. 12 och fick henne driva fåren till mig några gånger, känns häftigt att se henne växa i sitt självförtroende när hon är i fårhagen.

Sedan hamnade fåren intill staketet men det blev för mycket för henne så jag skulle hjälpa henne få ut fåren - slutade så här


Otroligt vad kompakta får är, åkte bara med tills jag inte kunde stå längre. Camilla o Malin fick sig ett gott skratt iallafall men det får man bjuda på. Är säkert inte ensam om detta!!!

Efter fikapausen blev det riktigt kaos i huvudet på Shikka



Hjälp!! vad är det där tycktes hon tänka när hon var på väg till fåren. Ior fick hämta dom för där gick nog gränsen för vad hon kan klara av.

Andra delen av dagen blev sämre än första, hon verkade helt slut i huvudet så hon sprang mest lite planlöst kändes det som men vi avslutade med ett lyckande att hon kom upp bakom fåren och stanna.

Nu sover hon som en gris, helt slut i både kropp o huvud.

Tack Camilla för idag

Kommentarer
Postat av: Anonym

ojsann! Det er visst ikke så lett det der med gjeting. Verken for Shikka eller mor.. :D

Du har fått med deg at flotte Ior som reddet dere i dag er pappa'n til Frost?

2009-01-14 @ 23:00:00
Postat av: Lena & Gubben

Förstår din känsla när du bara plötsligt satt på rumpan,hur gick detta till tänker man,kul att kameran var med & att du bjuder på ett gott skratt.



Ha de gott / Kram från oss

2009-01-15 @ 08:57:51
URL: http://www.vallgubben.se
Postat av: Helene, Mick & Tiger

Ha ha ha! Ja, det är livsfarligt med vallning!! Lite samma riskfaktor som störtlopp och bergsklättring! :-)

Kram!

2009-01-15 @ 09:21:20
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Cam

Vad bra bilderna blev!!! Ja, jag kan lova Lillemor, att detta med att bli buren och oftast mindre snällt nedsatt på marken, av dessa tackor...du är inte först och absolut inte sist, jag sitter själv ofta på akterpartiet och gapskrattar åt situationer!!

Shikka kommer att bli kanon, hon fick ju stärka sig själv flertalet ggr när hon kände att hon hade kontroll t 100%...Men...hästarna blev lite fööör stora djur, stackars Shikka!!

Ior ja, han är verkligen en fin kurshund och som Sissel skrev, Frost-mannens pappa..

Malin hälsar!! Hennes Speed, som oxå är Ior-son var ganska slut igår kväll oxå...sen såg du ju Ior..han la sig ju platt på grusbacken brevid dig och slöt ögonen...

Hoppas vi sees snart

Kraam Cam o co

2009-01-15 @ 09:53:44
URL: http://www.eyemarkers.se
Postat av: Heidi Billkvam

Ja,dette med vallning är ett eget kapittel,hvor vi inte har så bra kontroll,som i lydnaden!men stå på,kommer man bare over ett punkt i träninga,så blir det mindre av dette med fall!Haha,du är välkommen att valla med mig og,vet du!!!



2009-01-15 @ 10:33:05
URL: http://www.kronbacken.se
Postat av: Pillan & Doris

Hi hi, tack för dagens skratt!

2009-01-15 @ 11:52:19
URL: http://www.nogg.se/crydon
Postat av: Görill

Ha ha, Lillemor. Vet du, her hadde vi en regel som sa at den som blir veltet overende av fårene, må ha med kake (tårta) på neste trening(!)

2009-01-16 @ 17:45:49
Postat av: Lillemor

Görill! Det kan bli dyra träningar detta för vår del kan jag tänka mig men det får man väl bjuda på isåfall

2009-01-16 @ 19:37:50
Postat av: Lena, Daffy o Dino

En del sysslar med får och en del med fåglar, olika falla ödets lotter. Men vad gör man inte för sina hundar? Kul att se dig bland fåren.

2009-01-17 @ 21:38:59
URL: http://web.telia.com/~u65206052/
Postat av: Ingela

*skratt* Ja får kan verkligen springa omkull en! Vet precis hur det kan gå! Vad kul att valla. Önskar så att Viska blivit det, vallande. Men så blev det inte! Ha det gott



Ingela

2009-01-19 @ 19:03:49
URL: http://ostanvindens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0