Lyckad träning för Shikka

Denna vecka har inte hundarna fått göra värst mycket, förutom ngn timme på torsdagen.
Lördag em tränade vi lite i trädgården, men som jag alltid argumenterar för att föraren skall vara helt motiverad och på bra humör kände jag att varken motivation eller rätt humör infann sig så det var bara att sluta. Lekte istället med dom. Som tur var hade Kjell haft med dom på en riktig långpromenad i skogen denna dag.

Söndag fm tog jag Shikka med mig och åkte till en fotbollsplan för träning (gör ont i mig när Krollie trycker näsan mot rutan och tittar undrande vad jag håller på med). Men nu hade jag bestämt mig för att vara ensam med Shikka och oj vilken kick det blev för både henne och mig.

Hon var jätteduktig på många moment. Bra position i fria följet, halter, vändningar och språng marsch. Men när långsam marsch kommer blir hon som förbytt - vrider huvudet bort från mig och tappar positionen, men jag pratade och berömde henne hela tiden o då gick det bra.

Sättande under marsch börjar funka skapligt, har bara ett litet dk så det ser ljust ut.

Inkallningen varvar jag med raka och med ställningarna med mycket beröm och lek

Rutan visar jag innan vi skickar - den är lite si o så men idag lyckades hon riktigt bra.

Hade inget hinder med mig så apporteringarna fick bli raka. Superfart, mycket bra tagande, ingången snabb men slarvar med att slå i mitt ben vid ingång, och omtag omtag. Detta jobbar vi på med att bara hålla apporten.

Vittringen - gör framsteg men är fortfarande lite slarvig och har för bråttom ut men kommer hela tiden tillbaka med rätt apport. Samma här med omtag (här är det tugg) - får sitta och bara hålla pinnen.

Fjärren - står eller sitter framför henne för att få in rörelserna med förhoppning att det kommer att funka.

Avslutade träningen med att lägga ut vittringspinnen i skogsterräng några gånger, då både ser och hör jag när näsan slår på och hon hittar den lätt bara hon lugnar ner sig lite.

Jag får försöka träna ensam med lilla fröken, ser att hon verkligen trivs ensam med mig. Krollie går ju alltid i första hand, men skall försöka lägga ner mer tid på Shikka så vi kommer igång.

Kommentarer
Postat av: Uni

Hei Shikka!Leser at du har fått Lillemor alene på trening Kjempebra!E og jeg har trent masse i helgen og jeg var visst fryktelig flink(selvfølgelig ;-)jeg var ikke krokodille idet hele tatt!! E var sååå blid atte :-D Vi trener masse på innkomst apportering og innkalling med og uten moment. E synes liksom at jeg skal løpe fortere inn til henne og så må jeg visst stoppe fortere ??? og poenget er??? sukk ja jeg får vel folk av E etterhvert håper jeg ;-) kanskje vi kunne treffes i påsken? DET hadde vært kul altså.ps. kenguru-genet er visst IKKE fra en kenguru så den slipper barnebidrag allikevel...det er pappa som vissnok har gitt oss "hoppogsprett"genene *flir* suss fra søster Uni

2008-03-10 @ 08:00:47
URL: http://skogli.worldpress.com
Postat av: Shikka

Hej Uni! Ser att du också haft en bra träningshelg.
Skulle vara morsomt att ses, kanske kan jag övertala dom att vi skall åka en sväng i påsk till er!! Krollie är anmäld till annandagen i Norrköping men de kom på 5:e reservplats så där får hon nog inte tävla. Kram från Shikka

2008-03-10 @ 10:09:28
Postat av: Uni

det hadde vært så morro om vi hadde fått til det altså . oturen må da ha tatt slutt nå!Jeg skal få E til å overtale L ;-)

2008-03-10 @ 12:05:12
URL: http://skogli.worldpress.com
Postat av: Heléne & Mick

Ja, det
är skillnad nu när man bara har en hund. Man lägger all tid och energi på den - på gott och ont..!
I dag är jag ledig och solen håller precis på att bryta fram genom molnen. Ska ta med Mick och kameran ner till Roxen och hoppas på några fina bilder vid vattnet. Om inte annat lär Mick bli lycklig när han får kasta sig i böljan -brrr! Fattar inte att han inte fryser pälsen av sig, smal och gänglig som han är dessutom.

Kram från oss!

2008-03-11 @ 09:25:17
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Heléne & Mick

Ja, det KUNDE ha blivit fina bilder. Nu är det ju så att man måste ladda batteriet i bland, vilket jag upptäckte när jag åkt de drygt två milen och skulle börja plåta Mick när han sprang omkring vid vattnet... Det blev två bilder sedan la kameraskrället av och batterilampan blinkade!
Proffsigt va?!
Ja ja, man lär av sina misstag. Det blev lite träning på gräsplanen i alla fall. :-)

2008-03-11 @ 10:55:20
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Sissel, Storm og Frost

Uff, jeg skal reise avgårde på trening med Frost i helgen uten at Storm får være med. Det er første gang, og jeg gruer meg som bare det!! :(

2008-03-11 @ 17:43:02
URL: http://pelsene.com
Postat av: Lena & Gubben

Förstår att det kändes i hjärtat ditt när Krollie fick stanna hemma,men Shikkas hjärta slog nog dubbelslag,kan jag tro.Låter härligt att träningen gick så bra,kul att ni fick er en liten tränings kick.Fortsätt så,då är ni snart ute & slåss om poängen.
Kram Lena

2008-03-11 @ 18:09:43
Postat av: Lillemor

Uni: Har hört L prata med husse om en eventuell resa till Kirkenär påskdagen - annandagen om inte Krollie kommer med till Norrköping! Jag håller tassarna för att hon inte kommer med!!!! (oss emellan) Jag vill ju träna träna.

Heléne o Mick: Skönt att höra att det finns fler som inte tänker och kollar allt man skall göra. Detta hände mig i Boxholm - hann ta serien på dig o Mick, sedan tog batterierna slut Shit tänker man då men man lär sig till nästa gång (men bara kanske). Hoppas träningen var bra iallafall, vi får nog se vackra bilder på unge herrn framöver.

Sissel: Ta nu vara på helgen tillsammans med Frost. Samvetet gnager men försök släppa tankarna på Storm, han har det bra hemma. Detta får vi ta när man tränar o tävlar med två hundar. Ha nu en bra och lyckad helg du och lilla Frosteman. Väntar på rapport efter helgen.

Lena o Gubben: Ja jag har verkligen fått en kick med Shikka när jag ser hur lycklig hon blir när hon får vara alldeles ensam med mig och träna. Idag tog vi ett rejält träningspass i trädgården, började med sitt i grupp och platsliggning med båda, sedan fick Krollie köra hela eliten med mycket lek o stoj (säkert mitt samvete som gnager så vi hade extra roligt)
Sedan fick Krollie gå in och Shikka komma ut - gissa om hon blev lycklig - lektränade de flesta momenten men satte krav på hennes omtag o tugg på apporteringarna - ser att hon kan ta det utan att ta åt sig. Var tvungen att prova vittring som det skall vara men NEEEJJJ - blir högen ett tag till för det fungerar. Lycka till i helgen för dig o Gubben

2008-03-11 @ 20:04:43
Postat av: Uni

ja ja ja så bra! kan du inte stjele posten og bite i stykker telefonene der hjemme da? Da blir det påsketur på deg!!!! *flir* E skal steke kalkun om du kommer! mmmmmmm tenk om vi kunne få en hel DAG med trening Shikka juhu :-D

2008-03-12 @ 08:08:23
URL: http://skogli.worldpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0