Vallning för Karin Söderberg

Igår åkte jag o Shikka till Lena på Hammarö för att gå en endagskurs för Karin Söderberg. Det var jag och Shikka, Lena o Tease, Helen o Chess.
Lena och Helen har varit hos Karin tidigare, Shikka o jag första gången. Presentation och genomgång innan vi gick ut för träning i fårhagen.

Lena och Tease började, Tease var jätteduktig tyckte jag (naturligtvis med Lenas förtjänst också) och en bra instruktör.
Helen och Chess stod på tur. Enligt Helen hade de tappat lite i träning, men jag tyckte de var duktiga.

Sedan var det Shikkas o min tur. Ingen tvekan att gå in i fårhagen men när hon kom nära tog hon till skall (osäkerhet och rädsla) men under dagens gång blev det bättre och bättre. Karin var så lugn och förklarade allt i minsta detalj för mig. En del saker tog mer eller mindre tid att gå in i mitt huvud !!!

Vi gjorde en liten fålla med fyra får och gick in i med henne, fanns ingen tvekan att gå in där och hon skötte sig riktigt bra. Karin var med hela tiden för att visa och tala om för MIG vad jag måste göra.

Såg under dagens lopp att hon tände mer och mer och fick självförtroende. Hade lina på henne på förmiddagen, men efter middagen fick jag släppa den och hon gjorde några riktigt bra bågar runt fåren till kl. 12 men där räckte modet inte riktigt till först utan hon kom tillbaka till mig.

Men vi kämpade på och vi fick även till att jag var kl 6 och hon med Karins hjälp kl. 12.

Detta var riktigt roligt tyckte jag, så en fortsättning på detta kommer det att bli. Lena kommer nog att tröttna på mig för det är till henne jag kommer att åka för att träna grunderna. Fåren var lugna och samarbetsvilliga (till viss del) och Karin tyckte vi skulle fortsätta på dessa får och samma marker ett tag innan vi prövar andra får. Låter klokt tyckte jag.

Många skratt blev det under dagen också. Lena och Helen fick göra delning och kalla in sina hundar mellan fåren. Matte var inte fokus nummer ett precis!!!

Jag bistod med grusflaskan !!!! Berättar kanske ngn gång om detta, i dagsläget känns det såå korkat!

Tack Lena att jag fick vara med på denna dag och en jätteeloge till Karin för riktigt bra intruktioner och hjälp.

När dagen var slut sa Karin: När jag såg Shikka i morse trodde jag aldrig att hon skulle fixa så mycket som hon faktiskt gjorde under dagens lopp, då kändes det härligt.



WOW - jag är i fårhagen



Vi är nästan på varsin sida



Shikka jobbar



Vågar mer och mer



Karin och Shikka



Shikka jobbar (jag med för den delen)



Lena och Karin kämpar med inkallning av Tease, är 4 får på vardera sidan



Helen försöker kalla in Chess (fokus ligger åt vänster - gissa vad som finns där?)



Lena har ett snack med Tease



Lena Karin o Tease



En nöjd Shikka

Kommentarer
Postat av: Heléne, Mick & Tiger

Så kul med vallningen! Det är jättesvårt i början - och även när man hållt på ett tag - men det klarnar mer och mer. Tro mig! Har man inte egna djur, så får man ta de chanser som ges till att träna och det blir aldrig detsamma som när man har möjlighet att valla varje dag. Men man får göra det bästa av det hela.

Mick och jag ska i väg på söndag och valla. Det ska bli kul. Men i morgon blir det lydnadsträning - och det är ju faktiskt snäppet roligare!!!!! :-)

Kram och en riktigt trevlig helg önskar vi er! Ser fram mot ert besök hos oss! :-)



2008-10-24 @ 18:30:43
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Lena & Gubben

Vad roligt att läsa att ni varit en dag i vallhagen,håller med dig, det är svårt men roligt & det blir bara roligare & roligare,stora nya utmaningar när man själv inte är i centrum för sin hund,tänk vilka drifter det finns i våra goa fyrbenta.

Ha en bra helg/ Kram från oss

2008-10-24 @ 21:14:48
URL: http://www.vallgubben.se
Postat av: Monika och Jubel-Troll

Vad roligt att du hittat till den utmanande vallvärlden. Visst är det härligt att se hur hunden kan utveckla sina drifter under en enda dag.



Vi håller tummarna för Dig och Krollie på NM.



Kram från Monika och Troll

2008-10-25 @ 21:18:17
URL: http://www.jubel-troll.blogspot.com
Postat av: Sissel, Storm og Frost

Så moro å lese om deres debut i gjeting! Sikkert bra for Shikka's selvtillit!

Her blåser det så vinduene står i bue og campingvogna vugger. Jammen er det koselig å bo på den norske vestkysten... :) Ha en fin lørdagskveld! Klem fra Sissel og pelsene

2008-10-25 @ 22:05:32
URL: http://pelsene.com
Postat av: Anonym

Hejsan. Det är så härligt med vall :-) , man verkligen ser att hunden jobbar med både huvud och kropp!! Jag önskar jag hade får hemma så jag kunde träna vallningen mer..men det får bli en senare fråga..bor på gård men har ju ingen mark :(

2008-10-26 @ 21:19:22
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0