Tävlingsledarutbildning 16 januari 2008

I vår klubb håller Christin Hübinette en tävlingsledarutbildning för 6 st från vår klubb och tre från Hammarö.

Ikväll höll Kjell och jag i lydnaden. Efter de år man varit tävlingsledare flyter allt på plan, men att ge nya medlemmar en teoretisk utbildning är inte lika enkel.

Jag fastnade på mom. rutan och apportdirigering när jag lusläste reglerna. Där står: hunden skall ha alla 4 tassarna innanför cirkeln vid kon innan den beordras vidare!!! Om jag som tl ser att en tass är utanför men inte föraren ser det VAD GÖRA???? Någon som har ngn fundering på detta??

Var ett härligt gäng, på lördag skall vi ha praktik på plan, där de skall få märka upp en elitlydnadsplan och träna på olika hundar.

Kommentarer
Postat av: Heléne & Mick

Hej på er!
Messade Anders och frågade i och med att jag vet att vi diskuterat just detta efter att det hänt på en tävling där han var TL. Han sa så här: TL ska vänta 3 sek efter det sista kommandot från föraren. Sedan beordrar man föraren att skicka hunden vidare. Efter det är det upp till domaren att avgöra hundens position vid konen, och betygsätta efter det
Så det blir Kjell som fäller sista avgörandet! ;-)
Kram!

2008-01-17 @ 09:12:19
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Lillemor

Hej Heléne! Tack för svar. Detta är vad jag själv skulle göra som TL men med nya färska aspiranter som läser i regelboken får man en undran hur de skall agera eftersom det står som det gör!!
Kram!

2008-01-17 @ 09:47:55
Postat av: Heléne & Mick

Jag tycker det är en hel del som är väldigt diffust i regelboken och som man kan tolka på många olika sätt. Även om man verkligen läser vad det står så är det ändå oklart. Eller så är det jag som är trögfattad... ;-)

2008-01-17 @ 18:46:51
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Lillemor

Har pratat med en annan domare idag och just detta har varit uppe till diskussion tydligen. Enligt regelboken blir det TL som tar över bedömningen just vid detta tillfälle (och så fungerar det ju inte i verkligheten) så man får stå fast vid vad man tror är rätt, att kommendera efter ca 3 sek. Det är som du skriver - mycket är diffust och man tolkar texten olika - men skulle allt stå med hade vi en jättebok att bläddra i antagligen.

2008-01-17 @ 19:31:52
Postat av: Sofia Axelsson

Jag tycker som Helen, det är upp till domaren att bedömma hundens position vid konen!
Jag som tl står oftas strax bakom den tävlande och om jag då ser att hunden är utanför med en tass så bör även den tävlande se detta. Jag som tl kan inte gå in och hjälpa den tävlande, då måste jag göra det för alla!

2008-01-18 @ 09:10:06
Postat av: Camilla och Offe

Hej!
Såg er intressanta diskussion. Men...hur vet man när föraren har sagt sista kommandot...Då sätter man ju som tävlingsledare en tidsgräns på att ett ev. omdirigeringskommando skall ges inom 3 sekunder? ;-)
Ja, det är inte lätt att hålla tävlingsledarutbildning. Vi har haft en separat bara för dom som ska hålla i lydnadstävlingar och det dyker alltid upp nya synvinklar på momenten och intressanta diskussioner.
Hoppas allt är bra med er och lycka till med det nya tävlingsåret. // Mvh Camilla och Offe m. familj

2008-01-21 @ 07:44:50
URL: http://www.freewebs.com/blackyoffescott/
Postat av: Maria

Hej hej Lillemor & Kjell. Nu har semesterfirarna åkt hem efter en "snabbis" här hos oss i Paradiset.Vi har det toppen och vill inte åka hem.Kul för vi har redan fått många förfrågningar till nästa säsong så det är kul.Totalt blir det 12 bröllop i år hade räknat med 2-4 st, kul va?Hörde av Lena att det går bra för er, stort Grattis! Ha det så bra och lycka till. Massor av solkramar från Maria, Patrik och Olle i Paradiset

2008-01-24 @ 01:32:31
URL: http://www.marek.bloggagratis.se
Postat av: christel

Hej. Hittade till din hemsida via Elenor och Zorro! Jätteintressant läsning och duktiga hundar :-)
ha det Bäst/christel med flock

2008-01-24 @ 09:34:24
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0